Europa este continentul care se încălzește cel mai rapid. Crizele legate de apă – secete, inundații, poluare – afectează sănătatea, economia și ecosistemele. Strategia propune soluții pentru ca UE să devină rezilientă din punct de vedere al apei până în 2050. Conform Eurostat la capitolul indicelui de exploatare a apei (WEI+) România are un indice WEI+ de peste 20%, ceea ce indică un deficit semnificativ de apă. Aceasta este una dintre cele mai mari valori din Uniunea Europeană, alături de Cipru și Malta. Datele arată că o atmosferă încălzită poate reține mai multă umezeală, dar pe de altă parte, acest fenomen nu este uniform distribuit, umiditatea atmosferică nu a crescut așa cum era de așteptat în regiunile aride și semiaride ale lumii.
Printre principalele obiective se numără:
Cinci domenii-cheie de acțiune
Potrivit ANM și Administrației Naționale Apele Române (ANAR), 2022, 2023 și 2024 au fost printre cei mai secetoși ani din istoria recentă, cu niveluri record de scădere a debitelor râurilor în lunile de vară. Deși România are aparent un potențial hidrologic important, însă neuniform distribuit, ultimii ani au demonstrat că e nevoie de o exploatare și gestionare sustenabilă, diversificare a surselor pentru a face față noilor provocări, dovedind că strategia are aplicabilitate concretă și provocărilor din România.
În contextul dificultăților României de a se conforma standardelor (din 2007) asumate privind Directiva UE legată de epurarea apelor uzate urbane și a infringementului, unde cazul a fost deja înaintat la CJUE, este dificil de a face o analiză pozitivă a stării de lucru în sectorul apei, în general. În plus, în 2024, Directiva a fost revizuită, și un număr de standarde au devenit și mai stringente. Cele mai pragmatice, și asumate, nedisputate, informații privind starea sectorului se găsesc în raportul Curții de Conturi.
Fragmentarea cadrului decizional, incoerența între strategiile centrale și modul în care acestea se implementează la nivel local, slaba coordonare între autoritățile centrale și operatori, precum și deficiențe în prioritizarea și execuția investițiilor reprezintă încă obstacole semnificative. Un alt aspect critic identificat este lipsa unui lider instituțional clar definit la nivelul acestui sector, ceea ce înseamnă nevoia de a avea o autoritate, o entitate care să aibă autoritatea, dar și sprijinul necesar pentru a coordona coerent dezvoltarea durabilă a infrastructurii de apă și canalizare la nivel național. Așadar, strategia nu face decât să se suprapună peste un set de nevoi încă nesatisfăcute, la 18 ani de la aderarea la UE, cel puțin pe un spectru al managementului resurselor de apă.
Un bun început ar fi o radiografie a balanței resurselor și nevoilor de apă din fiecare (sub)bazin hidrografic, bazat pe folosințele/utilizările beneficiare existente sau potențiale (sau istorice, precum scăldatul). Conceptul de folosințe beneficiare este utilizat în Legea Apelor și se referă la utilizarea apei ca resursă potabilă pentru populație, sursă de apă pentru industrie, pentru irigații, în agricultură, inclusiv pentru creșterea animalelor, pentru răcire (precum în cazul centralei nucleare de la Cernavodă și a centrelor de date), aspecte recreative precum scăldatul.
O astfel de radiografie a balanței între resurse și nevoi ar scoate la iveală și nevoile de eficientizare a managementului resurselor de apă, fiindcă ar divulga vulnerabilitățile. Spre exemplu, când o localitate are o cerință de apă de x litri de apă pe secundă, dar jumătate din debit se pierde prin fisurile sistemului de distribuție al apei, lucrurile devin evidente. La fel și pentru nevoile de irigații din agricultură, unde prin sistemele clasice se pierd prin evaporare cantități semnificative de apă, devine clar că e nevoie de eficientizare, digitalizare, etc. De asemenea, debite importante de ape uzate epurate ar putea fi reutilizate spre a satisface unele din acele folosințe beneficiare, în plus nămolurile rezultate ar putea fi utilizate în agricultură în loc să fie incinerate, ca la București.
Măsuri utile:
Gestionarea durabilă a apei se bazează pe guvernanță integrată, inovație tehnologică, diversificarea surselor de apă, politici sustenabile (precum această Strategie Europeană de rezilientă a apei), transparență decizională și comunități implicate.