Legea europeană privind clima impune UE să adopte un obiectiv climatic pentru anul 2040, ținând cont de cercetătorii care fac parte din consiliul consultativ științific european pentru schimbările climatice. Un raport al acestui consiliu explică și recomandă cum pot fi gândite țintele pentru climă până la acest termen și cum poate fi gândi tun buget pentru mai puține emisii de gaze cu efect de seră pentru 2030-2050.
Pentru perioada 2030–2050, Legea europeană privind clima impune UE să stabilească un obiectiv intermediar pentru 2040 pentru a conduce tranziția către o economie neutră din punct de vedere climatic și mandatează Comisia Europeană să propună acest obiectiv intermediar pentru 2040 în prima jumătate a anului 2024. Această propunere va lua în considerare contribuțiile și dovezile din surse științifice. Printre acestea se numără și avizul Consiliului consultativ științific european pentru schimbările climatice, înființat pentru a servi drept punct de referință pentru UE în ceea ce privește cunoștințele științifice referitoare la schimbările climatice.
Soluțiile propuse de IPCC arată că sunt (cel puțin) 50% șanse de limitare a încălzirii la 1,5°C până la sfârșitul secolului – fără depășire sau cu o depășire limitată. Comitetul consultativ recomandă, printre altele, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ale UE cu 90-95 % până în 2040, în raport cu 1990 – pentru a putea ajunge la targetul de net ero până în 2050.
Analiza a mai constatat că se pot obține reduceri ale emisiilor interne ale UE de cel puțin 88% și de până la 92%, luând în considerare riscurile de mediu și provocările legate de extinderea tehnologiei, în special în ceea ce privește extinderea rapidă a energiei regenerabile. Astfel de reduceri ar putea micșora și mai mult cantitatea de gaze cu efect de seră pentru 2030-2050.
Gama recomandată de reduceri ale emisiilor de gaze cu efect de seră în 2040, comparativ cu 1990, și trasee emblematice care ilustrează strategiile posibile pentru atingerea neutralității climatice până în 2050. (Sursa: Report - Advisory Board on how to determine an EU-wide 2040 climate target and a greenhouse gas budget for 2030–2050. )
Iar obiectivul UE pentru 2030 de reducere cu cel puțin 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră față de 1990 ar permite atingerea intervalului recomandat pentru 2040 și neutralitatea climatică până în 2050.
Deși sunt compatibile cu atingerea neutralității climatice până în 2050, căile analizate de comitetul consultativ implică o gamă largă de reduceri ale emisiilor până în 2030 – unele scenarii atingând reduceri în 2030 apropiate de obiectivele actuale ale UE (adică reduceri de 56-60% față de 1990), iar altele atingând reduceri de peste 70% până în 2030.
Pentru a ilustra în continuare diferitele alegeri și strategii societale pe care UE le-ar putea face pentru a obține reduceri ambițioase ale emisiilor interne până în 2040 și emisii nete zero până în 2050, comitetul consultativ a selectat trei căi emblematice din cele 36 de scenarii analizate. Cele trei căi au caracteristici cheie diferite:
Este una dintre căile ilustrative de atenuare evaluate în cadrul IPCC AR6 și combină politici climatice ambițioase cu realizarea la nivel mondial a obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU. Aceasta se concentrează pe stiluri de viață mai puțin consumatoare de resurse și prezintă cea mai mică cerere finală de energie până în 2040 dintre cele trei căi emblematice.
Este un scenariu mai recent care include un accent pe nivelul de reducere a emisiilor care este plauzibilă pe termen scurt. De asemenea, se caracterizează printr-o utilizare relativ ridicată a energiei din surse regenerabile – adică, dintre cele trei traiectorii emblematice, aceasta are cea mai mare pondere de energie electrică din surse regenerabile altele decât biomasa în 2040.
Are cele mai mici emisii cumulate nete dintre cele trei căi emblematice în 2030-2050. În comparație cu celelalte căi, aceasta se caracterizează printr-o utilizare mai intensă a absorbției carbonului din puțurile de absorbție din sol și printr-o creștere a contribuției energiei nucleare.
Comitetul consultativ a identificat și elementele-cheie ale tranziției comune celor mai multe căi de neutralitate climatică, așa cum sunt prezentate mai jos.
Tendințele din 1990-2020 în ceea ce privește emisiile de CO2 bazate pe consum și emisiile teritoriale, precum și nivelurile din 2019 ale emisiilor de gaze cu efect de seră bazate pe consum pe cap de locuitor, în principalele țări producătoare de emisii
Concluzia principală a acestui raport este că “acțiunile în domeniul climei pot contribui la multiple îmbunătățiri în ceea ce privește sănătatea, bunăstarea și protecția mediului și că acestea pot genera, de asemenea, compromisuri în aceste domenii, care trebuie abordate și gestionate de factorii de decizie politică. Punerea în aplicare a căilor iconice ar reduce riscurile climatice viitoare, reducând astfel costurile de adaptare viitoare și pierderile și daunele (IPCC, 2023). Unele efecte inevitabile ale schimbărilor climatice vor reprezenta în continuare o amenințare pentru sănătatea și prosperitatea umană și pentru mediul natural”.
*Puteți consulta întregul raport aici
FeaturedMay 29, 2025Raport OMM 2025-2029 - Noi recorduri globale de temperaturi iminente până la finalul deceniuluiMay 29, 2025May 29, 2025May 23, 2025Președintele și riscurile climatice: e nevoie de o voce dedicată?May 23, 2025May 23, 2025May 16, 2025Președinția României – un actor cheie în definirea direcției climatice pentru viitorMay 16, 2025May 16, 2025May 8, 2025Apa din turbării, un barometru al sănătății naturii. Cum ne afectează starea acestor ecosisteme din România? May 8, 2025May 8, 2025May 1, 2025Ciclurile Milanković: Ce legătură are mișcarea Pământului cu schimbările climatice? May 1, 2025May 1, 2025Apr 22, 2025Dincolo de mituri și legende populare - Ce trebuie să știm despre turbării și rolul acestora în lupta împotriva schimbărilor climaticeApr 22, 2025Apr 22, 2025Apr 17, 2025Schimbările climatice nu mai sunt un avertisment abstract, ci o realitate concretă - Raport European State of ClimateApr 17, 2025Apr 17, 2025Apr 15, 2025Soarele ia locul cărbunelui: energia solară propulsează lumea spre o eră electrică curatăApr 15, 2025Apr 15, 2025Apr 9, 2025Impactul Schimbărilor Climatice asupra Agriculturii din RomâniaApr 9, 2025Apr 9, 2025Apr 2, 2025Viitorul încălzirii urbane în România: Necesitatea unei transformări strategiceApr 2, 2025Apr 2, 2025Mar 28, 2025DELTA-Hub: Știință și Educație pentru Viitorul Deltei Dunării Mar 28, 2025Mar 28, 2025Mar 25, 2025Iarna 2024-2025 - Anomalii, recorduri și semnale de luat în seamă Mar 25, 2025Mar 25, 2025Mar 20, 2025Modernizarea hidrocentralelor: O cale spre energie curată și independență energeticăMar 20, 2025Mar 20, 2025Mar 13, 2025Revoluția Energiei Solare: Trenduri și Previziuni pentru 2025 Mar 13, 2025Mar 13, 2025Mar 11, 2025Ciclurile Milanković: Ce legătură are mișcarea Pământului cu schimbările climatice?Mar 11, 2025Mar 11, 2025