Conferințele de tip COP au început în ultimii ani să pună bazele unor angajamente concrete ce vizează lupta împotriva schimbărilor climatice. Însă precum am observat la recentul COP 27 din Egipt, progresul în continuare este unul poticnit și timid cu multe rămase de făcut. De asemenea la nivel continental și/sau regional vedem din ce în ce mai multă acțiune, fie că vorbim de Uniunea Europeană sau parteneriatul țărilor din Africa de Nord și Orientul Mijlociu (MENA).Cu toate eforturile la nivel global, este interesant de observat modul în care acțiunea practică este mereu localizată geografic. Putem vorbi despre acțiuni globale, totuși implementarea în practică a acestor măsuri are loc la nivel local. În acest context, guvernanța climatică construită în ultimele decenii nu pare să integreze într-un mod eficient perspectiva și acțiunea locală. Așadar, care abordare ar fi una mai eficientă și pragmatică- cea globală unde trebuie coordonate acțiunile a 195 de state sau cea mai regională sau locală?
Problema schimbărilor climatice în esență este una globală, cu un impact variabil asupra tuturor regiunilor lumii. Așadar nu este suprinzător faptul că această problemă a fost abordată încă din 1992 când Națiunile Unite au creat Cadrul Convențiilor legate de schimbările climatice (United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) iar în 1995 la Berlin organizat primul COP (Conference of Parties) la Berlin.
Însă dacă răsfoim prin istoricul acestor conferințe mamut unde abia în 2015 la Paris s-a ajuns la un consens în ceea ce privește ținte concrete (1.5 °C prag maxim până în 2050) iar abia la cea de-a 26-a conferință (COP) la Glasgow s-au pus bazele unui fond global pentru finanțarea luptei împotriva schimbărilor climatice, observăm că în decursul a peste 25 de ani progresul a fost lent iar pe alocuri inexistent, în vreme ce impactul schimbărilor climatice a devenit din ce în ce mai pronunțat (mai ales dacă ne uităm la recorduri de temperaturi & fenomene extreme, situația calotelor glaciare de pretutindeni s.a.m.d)
Schimbările climatice nu sunt uniforme, regiuni diferite sunt afectate în mod diferit, iar acestea pe termen scurt, mediu și lung necesită resurse și strategii diferite pentru ameliorarea situației. Așadar oare nu ar fi mai constructiv și pragmatic că măsuri importante să fie luate la nivel regional, respectând desigur liniile unui plan global?
Spre sfârșitul anilor '60 în politica federală a Statelor Unite schimbările climatice și politicile aferente începeau să capteze atenția politicului și electoratului American. Nixon începea cu Actul de conservare a speciilor amenințate (Endangered Species Conservation Act) din 1969 și apoi forma Environmental Protection Agency (EPA), una din primele structuri publice ale secolului trecut ce urmărea să adreseze și implementeze varii politici climatice.
În 1972 la Stockholm avea loc prima Conferință Științifică a Națiunilor Unite pe teme climatice cunoscută și ca First Earth Summit.
În 1997 Protocolul de la Kyoto era adoptat însă implementarea avea loc abia în 2005. Acesta a fost un moment important pentru că operaționaliza cadrul de lucru al Națiunilor Unite pe teme climatice prin angajarea țărilor industrializate dar și a celor cu economii în tranziție cu scopul de a limita emisiile gazelor cu efect de seră conform țintelor individuale prestabilite.
Așadar la nivel politic exista, cel puțin în Europa de vest și America de Nord, ceva voință politică de a încerca rezolvarea unor probleme planetare precum cea a schimbărilor climatice prin intermediul unor conferințe globale, în principal organizate de Organizația Națiunilor Unite.
În ultimii ani publicul, politicul și presa la nivel global au acordat din ce în ce mai multă atenție conferințelor Națiunii Unite dedicate temelor climatice, abreviate COP (Conference of Parties). În ultimii ani s-a sperat ca aceste evenimente COP1. să introducă fonduri globale (publice/private) cu scopul remedierii situației climatice la nivel global
2. să aducă împreună și să promoveze cooperarea între toate statele lumii în ciuda tensiunilor diplomatice istorice
3. să uniformizeze contribuțiile când avem discrepanțe tehnologice și socio-economice prea mari
Primul COP a fost în 1995 la Berlin, un pas de început în lupta împotriva schimbărilor climatice care a inclus primele angajamente luate la nivel global.
Progresul urma a fi unul foarte lent. În 2006 COP 15 a avut loc în Nairobi, Kenya, iar majoritatea discuțiilor nu menționau nevoia reducerii GES. Faimos a devenit termenul de “turiști climatici” folosit de reporterul BBC Richard Black care nota că la acest eveniment delegații erau mai interesați de explorarea Africii decât de dezbaterile pe teme climatice. Însă la sfârșitul acelei conferințe câteva măsuri concrete au fost luate ce includeau suport financiar suplimentar pentru țări cu economii emergente printr-un program de 5 ani, procedure suplimentare au fost adaptate pentru Fondul de Adaptare.
COP 26 din Glasgow a reprezentat unul din cele mai importante evenimente ale ultimilor ani și a fost prezentat într-o serie de articole InfoClima. Speranțele erau mari dat fiind actualul context climatic, gradul emisiilor gazelor de seră și alți factori climatici ce necesită atenție urgentă. Câteva angajamente concrete au fost luate iar printre acestea se numără:
COP 27 din Egipt a încercat să construiască pe promisiunile conferinței anterioare din Glasgow. Printre cele mai semnificative realizări la Sharm El-Sheikh se numără următoarele:
Următoarele COP-uri vor fi esențiale mai ales în contextual actualelor tensiuni geopolitice între Federația Rusă și majoritatea Uniunii Europene plus statele membre NATO. Însă este foarte dificil ca un eveniment ce implică sute de state să poată realiza toate obiectivele propuse dat fiind timpul scurt și amplitudinea provocărilor. Așadar, reprezintă conferințele regionale o soluție?
Orientul Mijlociu și Nordul Africii reprezintă unele dintre cele mai afectate regiuni din punct de vedere climatic, manifestate prin temperature extreme (aproape de limita ce permite dezvoltarea așezămintelor umane), secete îndelungate ș.a.m.d
Prin urmare anul 2022 a văzut desfășurarea primului summit climatic dedicat acestor regiuni, abreviat MENA (Middle East and North Africa Climate Week). O întrebare foarte importantă pusă la această conferință și relatata de Al Jazeera a fost legată de 3 factori esențiali și interconectați: apă, energie și mediul înconjurător. Tranziția energetică a acestor state din Africa de Nord și Orientul Mijlociu reprezintă un caz aparte, pentru că economiile majorității acestor state depind în mare măsură de exportul de hidrocarburi (Arabia Saudită, Kuwait, EAU, Libia printre altele). Așadar o tranziție energetică justă e crucială pentru menținerea stabilității economiei acestor state iar speranța e că aceste evenimente precum MENA să poată contribui la adoptarea unor rezoluții ce ar detensiona de asemenea situații diplomatice precum relația dintre Arabia Saudită și Qatar.
Apoi datorită temperaturilor și secetelor extreme apa devine o comoditate extrem de importantă, un caz important fiind actuala situație între Egipt și Sudan pe de o parte și Etiopia pe cealaltă, unde tensiunile dintre cele trei state africane au crescut exponențial datorită barajului hidroelectric GERD (Grand Ethiopian Renaissance Dam). Problema principală constă în reducerea semnificativă a debitului Nilului datorită acestui baraj ce crează probleme pentru Egipt, care depinde în mare măsură de fluviul african pentru aprovizionarea populației cu apă. La COP 27 Egiptul ca țară gazdă a încercat găsirea unor soluții însă acestea au rămas pe moment nerezolvate.
Este clar că un eveniment precum COP nu are focusul și puterea de a implementa soluțiile potrivite pentru variile regiuni ale planetei. Însă parteneriate mai regionalizate sau la nivel continental reprezintă un pas important și mai realist către găsirea a noi soluții în ceea ce privește lupta împotriva schimbărilor climatice.
Cu toate eforturile la nivel global, este interesant de observat modul în care acțiunea practică este mereu localizată geografic. Putem vorbi despre acțiuni globale, totuși implementarea în practică a acestor măsuri are loc la nivel local. În acest context, guvernanța climatică construită în ultimele decenii nu pare să integreze într-un mod eficient perspectiva și acțiunea locală.
Dacă ar fi să ne uităm puțin mai atent, de ce este necesar de o schimbare de paradigmă, vom găsi cel puțin 4 argumente cheie:
Pentru a putea avea un impact la nivel global trebuie să acționăm la nivel local (chiar dacă ne ghidăm de acte legislative naționale sau internaționale). Neglijarea contextului local nu face decât să întârzie tranziția și să reducă din eficiența măsurilor propuse.
Vlad Radu ZamfiraMaster of Arts Archaeology & History (MA), Certificate of Postgraduate Studies Mediterranean & Venetian 16th century History (1559-1581) University of Aberdeen, Scotland). Coordonator InfoClima. Subiecte: politici in USA & EU referitoare la climate change și impactul acestora. Politici sustenabile in Scotia legate de industria berii, whisky-ului si producerea de energie regenerabilă. Istoria schimbărilor și politicilor climatice. Arheologie costieră și impactul schimbărilor climatice asupra comunităților respective.
Dr. Sorin CebotariCercetător economie circulară, dezvoltare sustenabilă și fondator InfoClima.