În preajma Paștelui cumpărăturile online se înmulțesc vertiginos. Acest lucru vine la pachet cu nevoia de a asigura transportul bunurilor cumpărate – singura sursă de gaze cu efect de seră care a crescut între 1990 și 2018 (creștere de 31.8%). Transportul de mărfuri este responsabil pentru 7% din totalul de emisii de CO2 globale.
Pentru a reduce impactul de mediu și a decongestiona traficul, orașele Europene implementează o serie de inovații în logistică cum ar fi susținerea tranziției către vehicule electrice, implementarea bicicletelor cargo urbane, a centrelor de consolidare urbană sau instalarea dulapurilor de colete.
În cazul în care trăiești într-o zonă urbană și ai acces la internet, sunt șanse mari să fi contribuit deja la economia „la cerere”. De fapt, oricine a comandat un serviciu sau un produs prin internet și l-a primit în locația aleasă, a făcut-o.
Shoppingul online devine din ce în ce mai popular – procentul de cumpărători online crescând de la 68% în 2019 la 75% în 2021 în EU-27. Acest trend este alimentat de digitalizare, posibilitatea de a comanda produse din întreaga lume, și de preferința clienților pentru livrări rapide și comode la domiciliu. În plus, pandemia de COVID-19 și măsurile de restricție au contribuit acestui trend. Pentru că se apropie Paștele, e util să înțelegem ce înseamnă cadourile iepurașului pentru orașele noastre și pentru mediul înconjurător.
Deși logistica este rareori un subiect fierbinte în spațiul public, transportul de marfă are un impact semnificativ asupra mediului înconjurător. În Europa, transportul bunurilor se face în cea mai mare parte pe cale rutieră – cu furgonete (cu combustie internă) în orașe, și cu autocamioane în afara lor. Acest lucru produce poluare fonică și emisii semnificative de gaze cu efect de seră, și are impacturi negative și pentru trafic și siguranța rutieră din interiorul orașelor.
Proporția transportului de mărfuri din interiorul continentului realizat pe cale rutieră în 2019 (Eurostat)
Transportul (atât al persoanelor, cât și al mărfurilor) reprezintă aproape un sfert din totalul de emisii de gaze cu efect de seră la nivelul Uniunii Europene, și este principala cauză a poluării aerului în orașe. Transportul este singura sursă de gaze cu efect de seră care a crescut între 1990 și 2018 (creștere de 31.8%), în timp ce emisiile au scăzut pentru toate celelalte surse – energie, producție și construcție, agricultură, procese industriale, și deșeuri.
Evoluția emisiilor de gaze cu efect de seră în UE-28 (EEA). Chenarele roșii evidențiază componentele transportului – singurul domeniu în continuă creștere.
La nivel global, Forumul Internațional al Transportului estimează că transportul de mărfuri este responsabil pentru 7% din totalul de emisii de CO2 și 30% din totalul de emisii de CO2 provenite din transport. Aceste numere ar putea crește de patru ori până în 2050.
În Uniunea Europeană, numărul vehiculelor electrice a crescut în ultimii ani, însă tranziția este prea lentă. Numărul de camionete electrice nou înmatriculate a crescut de la 1.4% în 2019 la 2.2% în 2020. Acest lucru ar putea însemna că obiectivul UE de a reduce emisiile de CO2 provenite de la dubițe/furgonete cu 31% înainte de 2030 este imposibil de atins. În plus, deși vehiculele electrice vor ajuta la reducerea poluării aerului, acestea nu îmbunătățesc neapărat siguranța rutieră și nici nu ușurează traficul, din cauza spațiului pe care îl ocupă atât în mers, cât și când staționează.
Pentru transportul de lungă distanță și cel internațional, Agenția Europeană de Mediu a arătat că transportul feroviar și cel pe apă sunt mult mai eficiente decât transportul rutier și aviatic din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră. Din păcate, însă, nu este întotdeauna posibilă înlocuirea unui mod de transport din cauza geografiei, a infrastructurii disponibile, și a urgenței transportului (spre exemplu, pentru mărfuri perisabile).
În logistica urbană, orașele europene experimentează cu diverse soluții care ar putea rezolva diverse probleme cauzate de transportul de marfă: poluarea aerului și poluarea fonică, trafic, siguranța rutieră, și spațiul necesar parcării. Aceste soluții sunt deseori incluse în Planuri de Logistică Urbană Durabilă – o strategie cu caracter neobligatoriu care poate fi dezvoltată separat, sau inclusă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.
Câteva tipuri de biciclete cargo (EU Mobility Atlas)
Beneficiile centrelor de consolidare urbană pentru un oraș: flux logistic optimizat și mai puțin trafic (adaptat după UlaaDS)
Multe din marile orașe românești au dezvoltat Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, unele dintre ele definind și o strategie pentru logistică. Deși niciun oraș nu se află printre liderii europeni în ceea ce privește logistica urbană durabilă, Alba Iulia se remarcă prin eforturile persistente în acest domeniu. Alba Iulia a fost printre primele orașe din Europa care au dezvoltat un Plan de Logistică Urbană Durabilă și a făcut parte din diferite proiecte europene care vizează decarbonizarea transportului urban de marfă.
Ca parte a proiectului City Changer Cargo Bike, orașul a contribuit la popularizarea bicicletelor cargo în rândul autorităților locale, proprietarilor de afaceri și cetățenilor din România. Autoritatea locală a organizat evenimente care au oferit locuitorilor posibilitatea de a testa bicicletele cargo, și a derulat o campanie de reciclare împreună cu furnizorul privat de salubritate, colectând și transportând deșeuri de hârtie cu bicicletele cargo. Astfel de acțiuni s-au dovedit de succes în orașe precum Lisabona, unde o combinație de stimulente (subvenții pentru achiziții, îmbunătățirea infrastructurii, marketing) au determinat atât întreprinderile, cât și familiile să folosească biciclete cargo pentru transportul de mărfuri și copii.
În prezent, Alba Iulia participă și ca oraș satelit în proiectul ULaaDS și va beneficia de transferul de cunoștințe în soluții logistice inovatoare de la orașe de top precum Bremen, Mechelen și Groningen. Din păcate însă, lipsa unei infrastructuri sigure și bine integrate pentru ciclism, precum și dependența ridicată de mașini limitează dezvoltarea logisticii cu biciclete în Alba Iulia.
Deși mai puțin vizibilă, logistica este o parte intrinsecă a vieții noastre de zi cu zi. Ne bazăm pe livrări pentru bunuri esențiale, cum ar fi alimente și medicamente, precum și pentru cadourile noastre de Paște. Cu toate acestea, acum știm că livrările pentru sărbători au un cost destul de mare pentru mediu, însă rareori reflectat în prețul lor. De aceea, am putea să ne întrebăm:
S-ar putea să nu ne fie întotdeauna ușor să răspundem întrebărilor de mai sus. Sperăm, totuși, că ne vor crește gradul de conștientizare și vor reduce amprenta ecologică a acestor sărbători și că ne vor ajuta să alegem timp și experiențe cu cei dragi, nu obiecte.
Lorena deține un doctorat în Planificare Urbană și Regională, obținut în urma cercetării realizate la Institutul de Cercetare pentru Locuri Sustenabile, Universitatea din Cardiff, UK. Proiectul ei analizează politicile și procesele care pot duce la practici de dezvoltare regională regenerativă, precum și moduri de includere a tinerilor în deciziile care le vor afecta viitorul. Lorena a lucrat, de asemenea, ca și cercetător Marie Curie în SUSPLACE ITN, și a beneficiat de un Master Erasmus Mundus in Studii Urbane.